Tur og sykkelløyper i Egersund

Det er masse kjekke tur - og sykkelløyper i og utenfor Egersund.

Eigerøy fyr; Fra p-plass på Eigerøy går turveien over til Midtbrødøya. Gruset turvei som går på lesiden av øya. Etter 1,8 km stopper turveien og rødmerket sti starter. Vi ser Norges første støpejernsfyr. Egersundsfeltet er grunnlaget for Magma Geopark, en av de to geoparkene som finnes i Norge! I området rundt Eigerøy Fyr i Magma Geopark, kan en finne mange spor på spennende geologiske hendelser. Anortositt, ganger, breksje og spor etter den siste istiden er bare noe av det en kan finne på turen. Vi ankommer Eigerøy fyr, som har et av Europas sterkeste lys og som ble oppført som et ledd i å bygge opp skipssikkerheten langs kysten. Turen går 5 moh. 4,5 km. 1,5 time, T/R. Hund forbudt.
Åpningstider Eigerøy fyr i påsken;
Tilkomst og parkering: Kj��r over Eigerøy bru, ta til høyre i rundkjøring og fortsett over øya til skilt Eigerøy fyr. Fri parkering på p-plass. Kart i resepsjonen på Grand.

Vannbassengene; Byens unike friluftsområde, beliggende øst for sentrum, bærer med sine småvann, stier, lysløype og vegetasjon sitt navn med rette. Området ville ikke hatt sin nåværende form om ikke de første magasiner til Egersund vannverk hadde blitt anlagt her.
Tilkomst og parkering: Få kart i resepsjonen på Grand

Hellvik - Egersund; flott tur på den nedlagte jernbanelinjen. Drøye 8 kilometer og noen harde kneiker både opp å ned, gjør at du i turtempo bruker ca. 2 timer og 15 minutter å gå denne strekningen. Men ikke glem å ha med mat og drikke, pausene underveis er minst like viktige for at dette skal bli vellykket. Derfor anbefaler vi at du setter av 3 timer til denne turen. Flotte utsiktspunker, benker til å sitte på underveis og kjekke skogsområder.
Tilkomst og parkering: Få kart i resepsjonen på Grand.

Hestnes; 2,8 km, 1 time, rundtur. To turmål, Løkkå 97 moh og Hyseberget 40 moh. Parkering ved Rundevoll skole. Følg tursti forbi trafokiosk, ta til venstre og følg stien på høydedraget ut til Løkkå, 0,7 km. Flott utsikt ut over søra sundet. Følg stien videre ned til stien fra Hestnes, 1,2 km, ta til høyre mot Ryttervik. Følg stien frem til Hyseberget, 1,8 km, fin rasteplass. Følg stien videre mot Ryttervik, vår tur tar av ved første stikryss mot Rundevoll. Anbefaler å følge stien vider ut mot Ryttervik og ta av opp mot Kjellandsmyra og Rundevoll, denne turen blir på 4,2 km. Tilkomst og parkering: Få kart i resepsjonen på Grand.
Møgedal - Vannbassengene:Løypa går i lett kupert terreng og tar 4 timer. Eventuelt kan turen deles i to: Møgedal - Kjervall (2 timer, langs vei, barnevognvennlig) og Kjervall - Vannbassengene (2 timer i lettkupert terreng).Løypa: Tar man utgangspunkt i parkeringsplassen på Møgedal, kan man enten legge i vei mot Imeseid - Eikeli - Gløbstad, eller man kan ta fatt på veien mot "Byen". Kulturlandskapet langs ruta er enda noenlunde intakt trass i att de små gårdene er fraflyttet for mange år siden. Det intensive saueholdet er redningen. Der sauen er utestengt vokser buskas og villniss tett og gjør områdene utilgjengelige. Det er frodig rundt gardene langs traséen, men ingen kan lenger leve av grøden som produseres der. Tilkomst og parkering: Møgedal: Avkjøring fra E39 på Helleland og videre mot Møgedal. Parkering på Møgedal (1/2 time fra Imeseid). Kjervall: Avkjøring fra Rv. 42. Parkering på Kjervall. Vannbassengene: Avkjøring fra Rv. 44 i Egersund sentrum mot vannbassengene. Stor parkeringsplass og santiæranlegg.

Forslag til sykkelturer Skog, fjell, sjø og historie på den vestlandske hovedvei

Rute: Egersund sentrum – følg nordsjøruta til Brusand stasjon.
Lengde: 25 kilometer.Det aller meste av veien er bilfri og kan sykles hele året. Turen passer for folk i alle aldre, men det er noen heftige bakker som gjerne kan trilles!
Sykle eller ta toget tilbake til Egersund by. Denne turen kom på 5. plass i kåringen Norges flotteste sykkeltur. Delvis på gamle jernbanestrekninger, fører den 160 år gamle Vestlandske hovedvei deg gjennom nydelig terreng og vakker natur. Ta deg god tid underveis og nyt både historiske bygg, gammel ingeniørkunst og ikke minst det flotte landskapet. Turen gir deg passe mange oppoverbakker til å få opp pulsen litt, men det er helt lov å gå om du synes det blir tungt! Og ikke fortvil - det er masse flotte rasteplasser underveis.
Start i Egersund sentrum og følg den bilfrie veien til endestoppet ved Brusand stasjon. Følg merkingen til Norsjøruta. Fra Egersund går turen langs den gamle jærbanen på fine grusveier. Etter åtte-ni kilometer sykler du et lite stykke på riksvei 44, før veien går videre på Den vestlandske hovedvei. Den fineste utsikten finner du ved sandstrendene på Brusand.

Ta sykkelturen ut til Eigerøy fyr og opplev storhavet!
Rute: Egersund sentrum – følg veibeskrivelsen til Eigerøy fyr
Lengde:  21 kilometer.Det er sykkelsti deler av veien. Turen kan sykles hele året. Turen passer for folk i alle aldre, men det er noen strekk med smal vei og anbefales ikke for små barn på egen sykkel! Sykle tilbake til Egersund by. Ta sykkelturen til Eigerøy, besøk Eigerøy fyr som har et av Europas sterkeste lys og som ble oppført som et ledd i å bygge opp skipssikkerheten langs kysten. Studer også den spesielle geologien langs ruta. Magma Geopark har laget gode beskrivelser, les her. Det unike med steinen i området, som heter anortositt, er at den fins i store forekomster kun i Egersund, i et utilgjengelig område i Cananda og på månen! Altså vel verdt å studere på turen! Start i Egersund sentrum og følg veien til Jernbanestasjonen (1 km), ta til venstre og sykle over Eigerøy bru (1,7 km). I rundkjøringen ta til høyre og følg skilt til p-plass på Segleim (5,7 km - ikke sykkelsti). Stopp gjerne på Skadbergstranden og ta et bad. Totalt 9,2 km hver vei til p-plass ved Segleim. Parker sykkelen her eller sykle ca 2 km ut på veien mot fyret. Det er merka sti siste delen av turen.

Andre sykkelturer, les her;

Turvei Hellvik Egersund
Turvei Hellvik - Egersund, langs Jærbanen. Foto: Fotografen AS
Sogndalstrand
På sykkel til Sogndalstrand.